Followers

Thursday, November 18, 2010

Afalaa tanzuruun...

Bismillahirrahmanirrahim....

Dengan Nama-nama Nya yang agung, al faqirah memanjatkan hajat,

Dengan darahnya yang mengalir, al faqirah bertawassul,

Dengan berkat cahaya mereka, al faqirah menumpang teduh.

Semoga Allahul Mujib memperkenankan.

Setelah hampir 2 bulan al faqirah hidup bersama al Urduniyyun, al hamdulillah, berbagai minhah dan mehnah yang datang. Dan teringat pesanan Robbuna Maulana, surah Muhammad, ayat 10 :

"Maka apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi sehingga mereka dapat memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang sebelum mereka. Allah telah menimpakan kebinasaan atas mereka dan orang-orang kafir akan menerima (akibat-akibat) seperti itu."

Dalam surah Azzariyat, ayat 21 :

“Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak perhatikan?”

Dalam surah an Naml, ayat 69 :
"Katakanlah, berjalanlah kamu di muka bumi lalu perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang berdosa."

Tidak kah kita perhatikan betapa banyak pesanan Allahul `Alim agar kita menyemai kan sifat suka memerhatikan pada diri kita. Bukanlah memerhati kan maksiat, bukanlah memerhati kan tanpa maqasid, tapi memerhati untuk mengenal, mengenal sang Pencipta.  


"Perhatikan lah semua makhluk disisi kamu, bukan kah Allah menyediakan mereka untuk kamu mengenali Nya. Hatta gunakanlah syaitan dan nafsu, untuk mengenal Allah. Sungguh!! Allah sediakan mereka semua buat kamu, untuk mengenaliNya"

3 perkara yang sempat al faqirah perhatikan pada al Urduniyyun disini.

1. Persoalan pertama yang sering tertimbul di benak fikiran al faqirah. Kenapa orang Arab sini bawak kereta bukan main laju, tapi kalau nak tengok depa excident bukan main susah..

Ketahuilah, apabila setiap kali mereka terlihat kaum wanita ingin melintas jalan, mereka terus memberhentikan kereta, dan memberi laluan kepada wanita tersebut untuk melintas jalan. Bagi mereka berkah, berkah menghormati kaum nisa'. Lahum ajir.. Wallahu a'lam


2. Persoalan kedua yg juga tak serik-serik menjengah di fikiran al faqirah. Kenapa orang Arab sini bila makan bukan main banyak, sorang-sorang tu tak sahla kalau tak habiskan hampir seekor ayam setiap kali makan, tapi yang pelik lagi ajaib, mereka tak gemuk-gemuk, bahkan jarang sangat nak jumpa orang yang agak `berbadan besar' di sini.


Ketahuilah, kebanyakan dari kalangan mereka tidak pernah lekang mingguannya dengan amalan sunat puasa. Setiap hari Isnin dan Khamis, innahum shooimuun, dan apatah lagi pada hari-hari peristiwa yang lain yang disunatkan berpuasa, mereka lah ummat yang terdahulu menyahut amalan tersebut. Setiap kali azan nya Maghrib, maka tampaklah mereka menjamu ifthor di beberapa kedai mat`am.

3. Persoalan terakhir yang selalu menjadi tetamu di benak al faqirah ialah, Orang Arab ni terkenal dengan bangsa yang bernafsu kuat khususon syabab Arab lah, dan `aadi nya, orang Arab ni banyak yang ta`addud zaujah, tapi yang peliknya, kes-kes couple yang mujaharah berlaku disini sangat sedikit sekali , memang berlainan dengan situasi di kebanyakan Jamiah (universiti) di Malaysia.

Ketahuilah, kebanyakan syabab Arab disini yang al faqirah perhatikan, mereka menjaga pandangan mereka, menjaga mata mereka, dari memandang akhowat. Disini adalah `aib jika antara syabab dan akhowat berbual. Di restoren-restoren pun ruangan untuk syabab dan untuk akhowat di asingkan. Begitu juga dalam coster (bus), tempat duduk belakang adalah untuk akhowat, dan tempat duduk hadapan untuk syabab.

Maka, semoga selepas ini, semakin banyak persoalan-persoalan membina yang sudi untuk menziarahi benak kita semua, dengannya, mentarbiah otak kita untuk berfikir dari pemerhatian. Semoga pemerhatian pada mereka membawa kepada `pemerhatian kepada Allah'. 


Semua di atas hanyalah sekadar perkongsian dari al Faqirah.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment