Followers

Sunday, August 22, 2010

Nur Kasih Ali Tarim...

Alhamdulillah.. wa sSyukru lillah
       Nur Kasih Ali Tarim... nama yg terlintas di hati alfaqirah, mengandungi seribu satu rahsia kerinduan pada penduduk Tarim, Cahaya Kasih Ahli Tarim, Kita membaca sirah Nabi, mereka juga membaca sirah Nabi, tapi hati mereka benar-benar mentadabburkan setiap satu perjalanan sirah nabawi, kerinduan mereka pada al Habib s.a.w di terjemahkan pada lantunan bait-bait qosidah, tempias cinta mereka pada Baginda terkena pada seluruh keluarga Baginda, mereka mencerminkan cara hidup sunnah al Habib s.a.w dalam kehidupan seharian mereka.
   
      Dalam satu hadis Muslim, Nabi Muhammad SAW isyarat dengan tangannya (dengan menunjukkan tangan) ke arah Yaman, kemudian Nabi bersabda: "Ingatlah, sesungguhnya iman ada di sana sedangkan kekerasan dan kekasaran hati ada pada orang-orang yang bersuara keras berhampiran pangkal ekor unta ketika muncul sepasang tanduk syaitan, iaitu pada Bani Rabi`ah dan Bani Mudhar" 

   Hadist diatas, dengan jelas Nabi menunjuk pada negara Yaman sebagai pusatnya keimanan. Kenapa orang-orang Yaman lebih unggul dalam keimanan?
Dalam hadis yg lain, Rasulullah SAW bersabda: Penduduk Yaman datang. Mereka lebih halus hatinya. Sumber Keimanan ada pada orang Yaman, sumber kefaqihan ada pada orang Yaman dan sumber Hikmah atau ilmu pengetahuan ada pada orang Yaman”.

    Itulah orang-orang Yaman, yang patut kita contoh bahwa memang orang-orang Yaman mempunyai sifat Adh’afu Quluban yaitu lemah hatinya dalam erti takut pada Allah, juga mempunyai sifat Aroqqu af-idah yaitu lemah hatinya dalam erti sopan santun. Orang-orang Yaman juga mempunyai kefahaman yang tinggi dalam masalah Islam dan juga sumber hikmah atau sumber ilmu juga kebanyakan dari orang-orang Yaman.. 

Ya Tarim wa ahlaha...

Moga Allah akan membawa alfaqirah ke bumi Hadramaut, Yaman, ameen

2 comments:

  1. ada gak citer2 nak gi Yaman..insyaAllah,Allah yudabbir..

    ReplyDelete