Followers

Tuesday, March 29, 2011

Tak ternilai airmata dengan permata...


Andai sesaat lagi,
atau esok hari,
atau kemudian nanti,
diri ku akan pergi,
maka ampuni diri ini…

Andai melukakan hati,
atau  Kalam bercampur duri,
atau perbuatan tidak disenangi,
maka ampuni diri ini..

قَدْ كَفَانِي عِلْمُ رَبِّي
Cukuplah bagiku  ilmu Tuhanku

مِنْ سُؤَالِي وَاخْتِيَارِي
Daripada permintaan dan usahaku

فَدُعَـائِي وابْتِهـَالِي
Doa dan permohonanku

شَـاهِدٌ لِي بِافْتِقَارِي
Adalah bukti pada kefakiranku

فَلِهَذَا السِّرِّ أَدْعُـو
Oleh kerana rahsia itu aku berdoa

فِي يَسَارِيْ وَعَسَارِي
Pada saat aku senang dan susah

أَنَا عَبْدٌ صَارَ فَخْرِي
Aku adalah hamba, menjadi kebanggaanku

ضِمْنَ فَقْرِي وَاضْطِرَارِي
Dalam kefakiran dan keperluanku

يَا إِلَـهِي وَمَلِيْـكِي
Wahai tuhanku yang memiliki aku

أنْتَ تَعْلَمُ كَيْفَ حَالِي
Kau Maha tahu akan keadaanku

وَبِمَا قَدْ حَـلَّ قَلْبِـي
Dan apa yang berada dalam hatiku

مِنْ هُمُوْمٍ وَاشْتِغَالِـي
Dari kesedihan dan kesibukanku

فَتَـدَارَكْنِي بِلُطْفٍ
Maka tolonglah aku dengan kelembutan

مِنْكَ يَا مَوْلَى الْمَوَالِي
Dari-Mu Wahai Tuhan seluruh hamba

يَا كَرِيْمَ الْوًَجْهِ غِثْنِي
Wahai yang Maha Pemurah tolonglah hamba

Bukanlah wujudku di dunia ini,
Untuk mengemis pangkat, cinta atau seri,
Jangan sesekali di salah fahami dan di salah erti,

Jika diriku memberi manfaat, maka dekati
Sebaliknya jika diri ku memberi mudhorat, maka ku pohon jauhi,

Aku hamba yang faqir cinta Ilahi,
Aku hamba yang hina di hadapan Nabi,
Irhamni ya Robbi, Khuz bi yadie ya Jaddi.

يا قَرِيْـبًا يا مُجِيْـبًا
Wahai yang Maha dekat, dan menjawab

يا عَلِيْمًا يا سَمِيْـعًا
Wahai yang Maha mengetahui dan mendengar

قَدْ تَحَقَّقْتُ بِعَجْزِي
Aku mengaku akan kelemahanku

وخُضُوْعِي وانْكِسَارِي
Dan ketaatan serta kesedihanku

لَمْ أَزَلْ بِالْبَابِ وَاقِفْ
Aku sentiasa menunggu di hadapan pintu rahmat-Mu

فَارْحَمَنْ ربِّي وُقُوْفِي
Wahai Tuhanku berikanlah rahmat padaku

وبِوَادِي الْفَضْلِ عَاكِفْ
Pada lembah kurnia-Mu aku berada

Aku hamba yang derita kerana keinginan,

Tapi bakal bahagia dengan keinginanNya…
Ku ingin berjalan bersama keinginanNya,,
Keinginanku hanya keinginan Nya
Moga keinginanku lebur di dalam keinginanNya
Agar saat ku pergi, Keampunan adalah keinginanNya

حَاجَةً فِي النَّفْسِ يَا ربّ
Wahai Tuhanku, dalam jiwa ini terdapat hajat

فَاقْضِهَا يا خَيْرَ قَاضِي
Tunaikanlah Wahai yang Maha Menunaikan

وأَرِحْ سِرِّي وقَلْبِي
Tenteramkanlah rahsia dan hatiku

مِنْ لَظاَهَا والشُّوَاظِ
Dari kebimbangan dan pergolakannya

فَالْهَنَا والْبَسْطُ حَالِي
Sungguh aku akan berada dalam ketenteraman dan ketenangan

وشِعَارِي ودِثَارِي
Dan juga (ketenteraman dan ketenangan) menjadi pakaianku

.:: Al Faqirah bint Sayyid Mustofa ::.

No comments:

Post a Comment