Followers

Sunday, July 3, 2011

Bahagia...

Ku taip dengan pena hati..
Ku lakar dengan senyuman di bibir..
Segala yang tersirat sulit untuk disuratkan..

Kelopak cinta di hati ibarat memekar,
Kuntuman bunga kasih harumanNYA meleraikan segala apa yang sukar..

Hidup ini hikmahnya ku mula selongkar,
Terkadang rebah bersendiri di enau belukar,
Saat itu tiada yang peduli, tiada yang inkar,
Tapi apa ku gentar selagi bertuhankan Allahul Jabbar..

Ku adalah hamba yang berdosa,
Tiap detik, tiap hari dan masa,
Hidup pula di bumi yang fana,
Tempat Dajjal durjana…

Tapi ku punya Tuhan yang penyayang,
Rahmatnya meliputi alam di segenap ruang,
Ku cuba bersamanya di setiap peluang,
Agar DIA bersamaku di kala susah dan senang..

Surat cinta dari NYA tiba,
Meleraikan segala duka dan hiba,
Ku tatap berkali-kali tetap tidak puas,
Dek tenggelam dalam laut hikmahNYA yang luas…

"Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang- orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri, dan berkata: "Ini ialah tuduhan dusta yang nyata".

"Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta."

"Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu -
   
Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, padahal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya."

"Dan sepatutnya semasa kamu mendengarnya, kamu segara berkata: "Tidaklah layak bagi kami meperkatakan hal ini! Maha Suci Engkau (Ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli rumah Rasulullah)! Ini adalah satu dusta besar yang mencengangkan".
   
"Allah memberi pengajaran kepada kamu, supaya kamu tidak mengulangi perbuatan yang sedemikian ini selama- lamanya, jika betul kamu orang-orang yang beriman."

"Dan Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan (hukum-hukumnya) kerana Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."

"Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebah tuduhan- tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian)."
   

"Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Amat melimpah belas kasihanNya, (tentulah kamu akan ditimpa azab dengan serta-merta)."

-anNur : 12-20-

Airmata jatuh ke bumi tunduk pada Kuasa NYA,

Haru nya hati seorang hamba tatkala rintihannya berbalas,

Cukuplah itu sebagai penguat, cukuplah itu sebagai pengubat..

Terus tersenyum… dan tersenyum

“dan mereka berkata: “Segala puji bagi Allah, yang telah menghilangkan perasaan dukacita dari kami; sesungguhnya Tuhan kami Maha Pengampun, lagi sentiasa memberi balasan yang sebaik-baiknya (kepada orang-orang Yang taat); Tuhan Yang telah menempatkan kami di tempat tinggal yang kekal dengan limpah kurniaNya semata-mata. Kami tidak akan merasa penat lelah di situ, dan kami juga di situ tidak akan merasa letih lesu”.

-Surah Fatir, 34-35-

~Ukiran pena hati al faqirah bint Sayyid Mustafa~

1 comment:

  1. teruskan menulis. tinta enti ada seni. mampu menyentuh hati dan mencuit perasaan. tahniah.

    salam ziarah dari sahabat seribath.

    ReplyDelete