Followers

Monday, August 23, 2010

Rintihan Munajat Sidi al Imam Abdullah b. Alawi al-Haddad

قد كفاني علم ربي من سؤالي واختياري
Cukuplah bagiku ilmu Tuhanku, daripada permintaan dan usahaku

فدعائي وابتهالي شاهدٌ لي بافتقاري
Doa serta permohonanku, sebagai bukti pada kefakiranku


ولهذا السر أدعو في يساري وعساري
Oleh kerana rahsia ini, aku berdoa pada saat aku senang mahupun susah

أنا عبدٌ صار فخري ضمن فقري واضطراري
Aku adalah hamba, menjadi kebanggaanku dalam kefakiran dan keperluanku

يا إلهي ومليكي أنت تعلم كيف حالي
Wahai tuhanku yang memiliki aku, Kau Maha tahu akan keadaanku

وبما قد حل قلبي من همومٍ واشتغال
Dan apa yang berada dalam hatiku dari kesedihan dan kesibukanku

فتداركني بلطف منك يا مولى الموالي
Maka tolonglah aku dengan kelembutan dari-Mu Wahai Tuhan seluruh hamba

يا كريم الوجه غثني قبل أن يفنى اصطباري
Wahai yang Maha Pemurah tolonglah hamba sebelum lenyap kesabaran hamba 

 يا قريباً يا مجيباً يا عليماً يا سميعاً
Wahai yang Maha dekat, dan menjawab Wahai yang Maha mengetahui dan mendengar

قد تحققت بعجزي وخضوعي وانكساري
Aku mengaku akan kelemahankuDan ketaatan serta kesedihanku


لم أزل بالباب واقف فارحمن ربي وقوفي
Aku sentiasa menunggu di hadapan pintu rahmat-Mu Wahai Tuhanku berikanlah rahmat padaku 

حاجة في النفس يا رب فاقضها يا خير قاضي
Wahai Tuhanku, dalam jiwa ini terdapat hajat, Tunaikanlah Wahai yang Maha Menunaikan

وأرح سِري وقلبي من لظاها والمضى بي
Tenteramkanlah rahsia dan hatiku, dari kebimbangan dan pergolakannya 

فالهنا والبَسط حالي وشعاري ودثاري
Sungguh aku akan berada dalam ketenteraman dan ketenangan, dan juga (ketenteraman dan ketenangan ini) menjadi pakaianku
    
 

 
    

No comments:

Post a Comment