Followers

Friday, November 12, 2010

UhibbuKum ♥

Masya Allah,,

"So'bah, so'bah, haza qaulul `arobiyy, fa kaifa antum maaliziyyun?". Sememangnya madah Syair So`alik, yang bersengkang mata alfaqirah semata-mata untuk menghabiskannya, walaupun sememangnya tidak sempat dihabiskan, so'bah!!, tetapi ia nya menjadi sahlah dengan pertolongan dariNya.

"اشكروا الله عز و جل علي نعمه وانظروها منه .. "و ما بكم من نعمة فمن الله 

Terlalu banyak ilmu yang masih perlu di telaah, perlu dikaji tidak kira yang turath mahupun muasirah.. Wajibaatuna aksar min auqootina,, sehelai, demi sehelai, sofhah kitab di belek, di perhati, ttpi tetap terasa kosong, di mana yang tertinggal? apa yang tak kena?

Sememangnya kemanisan itu terletak pada seorang guru. Guru, terlalu buntukan dirimu guru..
Guru, jika ada kalimah yang bisa kututurkan betapa ku menghargai segala masa yang kau korbankan semata-mata untuk menyirami hati kami dengan mutiara-mutiara ilmu, pasti sudah kuucap.

Sungguh!! betapa ku rindukan saat itu.. saat kami berhimpun dalam satu halaqah. Berhadap hati kami dengan hatimu guru. Engkau mentalqinkan hati kami dengan pesanan-pesanan Nya dan kekasihNya.
Setiap butir bicara mu, kami penakan, kami ukirkan, kami telajahi... Satu persatu aduan yang kau dengari, kau tenang, dan menasihati "mintalah pada Allah". Sungguh, ku merindui kalam itu.

Hidup di tanah Syam, sudah tidak ku dengari kalam-kalam sebegitu. Yalah,, tok guru Arab manalah yang boleh berbahasa Melayu, jarang sekali... Tapi apalah sangat nikmat yang Allah tarik ni berbanding nikmat yang masih Dia pinjamkan.. sememangnya tidak terkira..

Ingin al faqirah ucapkan segala pujian bagi Allah yang menghantar mereka dalam hidup al faqirah. Antara mereka, Ustaz Mohd Nor Husain, Ustaz Muhammad al Sibawaih b Mohd Nor, Ustaz Akmanizam Abdullah, Ustaz Nik Hamdi Abd Ghani, Ustaz Azri Hisyam, Ustaz Zakaria Mohamad, Ustaz Mohd Loqman Mohd Salleh, Ustaz Baharuddin Ismail, Ustaz Mustapha Al Jiasi, Ustaz Wan Ruzaimin Wan Ariffin, Ustaz Syed Ahmad Ridhwan Syed Md Zain, Ustaz Mohd Ali, Ustazah Zaimah Zain, Ustazah Aisyah, Ustazah Hasnin, Ustazah Syamsiah Hayat, Ustazah Rohani Md Noor... dan masih ramai lagi yang rasanya tidak sempat untuk alfaqirah catit kesemua nama mereka, namun nama mereka sudah tercatit di hati dan fikiran al faqirah selalu..

Alhamdulillah Hamdan Katsira..

Terima kasih guruku, murobbi ku,

Ku benar-benar rindukan nasihat dan bimbingan kalian~


WaLLAHI Inni Uhibbukum Hubban Jamma FiLLAH

3 comments:

  1. tiah, kak mizah pon rindu jugak. ...teringat kata2 ustaz,..mintalah pd Allah. ameen.

    ReplyDelete
  2. Sedihnyaaa..Allahu..x leh nk bayang..bila tinggal maahad nnti ghano..

    ReplyDelete
  3. Sedihnyaaa..Allahu..x leh nk bayang..bila tinggal maahad nnti ghano..

    ReplyDelete